Afryka wciąż kojarzy się nam z wszechobecnym ubóstwem. Istnieje tam jednak atrakcyjny rynek sztuki i wzornictwa przemysłowego, przyciągający uwagę całego świata.
Południowa Afryka oprócz piaszczystych plaż, dobrej kuchni i malowniczych krajobrazów, oferuje atrakcje przyciągające uwagę biznesowej i artystycznej części świata. Pięć lat temu piłkarskie mistrzostwa świata w RPA zwróciły uwagę międzynarodowych mediów, zanotowano także rekordową liczbę gości z zagranicy. Do popularności południa kontynentu przyczynił się ostatnio Kapsztad, najstarsze i najlepiej rozwijające się miasto w regionie, ogłoszone przez Międzynarodową Radę Stowarzyszeń Wzornictwa Przemysłowego Światową Stolicą Designu 2014 roku.
W programie biennale znalazły się setki wydarzeń, warsztatów i wystaw, poświęconych nowym technologiom, alternatywnemu budownictwu czy ekologii. Możliwość nawiązania współpracy nie tylko między wystawcami, ale klientami biznesowymi i międzynarodowymi gośćmi, a także prezentacja nowoczesnego, afrykańskiego rynku pojawiła się na tak dużą skalę po raz pierwszy.
W prestiżowym Vitra Design Museum w Weil nad Renem trwa od marca tego roku przekrojowa wystawa „Making Africa. A Continent of Contemporary Design”, rzucająca nowy cień na nowoczesny styl, prezentowany przez ponad 120 artystów i projektantów z tej części świata. Prezentowane prace pokazują jak projektowanie towarzyszy oraz wspiera transformacje gospodarcze, ekonomiczne i polityczne na kontynencie, a także jak niewielkie pozytywne zmiany wpływają na rozwój i życie codzienne na lądzie. W zeszłym roku liczba zarejestrowanych telefonów komórkowych przekroczyła tam 650 milionów, to więcej niż w Europie czy Ameryce Północnej. Wiele z tych urządzeń ma dostęp do internetu, stwarzając tym samym narzędzie do łatwej wymiany informacji z każdym zakątkiem świata. To najlepsze źródło inspiracji i nowatorskich rozwiązań, które pomagają zmienić perspektywę nie tylko artystów czy projektantów, ale też przedsiębiorców czy myślicieli. Nowy punkt widzenia pozwala zerwać z tradycyjną definicją designu, ale twórcy rzadko ograniczają się do jednej dziedziny, pracując często w kilku dyscyplinach równocześnie. Łącząc architekturę, film, grafikę i inne sztuki, Afryka zadaje wiele pytań dotyczących kultury materialnej, estetyki i rozwoju , prezentując zagadnienia poprzez szeroką gamę nośników.
Justin Plukett stworzył serię hiperrealistycznych ilustracji, wykorzystujących zarówno nowe media, programy 3D, jak
i tradycyjne pastele, oleje i akwarele. Oprócz pracy artystycznej, pracuje nad kampaniami reklamowymi i komercyjnymi, projektując identyfikacje wizualne, filmy, a także meble i mniejsze obiekty dekoracyjne.
Zizipho Poswa i Andile Dyalvane, założyciele Imiso Ceramics, znajdują eklektyczne, rzeźbiarskie formy w ceramice użytkowej. Inspirują się tym, co ich otacza. Natura, kontrasty kolorystyczne i tradycyjne metody wytwarzania, uzupełniają nowoczesnymi zestawieniami, tworząc małe dzieła sztuki.
Składane meble Skog najlepiej wpisują się w popularną na świecie estetykę. Rozwiązania rodem ze nowoczesnego, skandynawskiego designu powstały w RPA, a ich konstrukcja pozwala na złożenie modeli bez zbędnych narzędzi, śrub czy kleju. Surowe i proste meble dla dzieci są nie tylko praktyczne, ale pomagają w rozwoju od najmłodszych lat.
Stylizacja przygotowana na potrzeby wystawy „100% Design South Africa”, prezentuje elementy rodzimego rynku wzornictwa przemysłowego. Pokazuje, jak RPA staje się wizytówką współczesnego designu.
Czy desing afrykański będzie można zobaczyć na IAFwarsaw już w kwietniu 2016 roku? Czy wzbudzi taki sam zachwyt wśród polskich odbiorców nowoczesnego wzornictwa? Niebawem się o tym przekonamy.
Autor: Magdalena Olszewska